Jumaat, 16 Jun 2017

Isteri Stress Suami Terlampau Ego Hanya Pentingkan Diri Sendiri.

hargailah pengorbanan isteri itu sikit
Suami Terlampau Ego

Lelaki dekat luar sana tolonglah jangan terlampau ego sangat, hargailah pengorbanan isteri itu sikit dan jangan tahu nak pentingkan diri sendiri, kalau macam itu janganlah kahwin kalau isteri itu kau orang layan macam tak ada perasaan saja.

Aku ini sebagai lelaki pun geram bila baca cerita seorang wanita ini yang mengeluh mengenai suami dia yang terlampau ego dan sangat pentingkan diri sendiri itu.

Isteri itu dah macam-macam buat untuk kita, dah lahirkan anak untuk kita, dah jaga makan minum serta pakai kita dengan baik itu pun tak tahu bersyukur, kalau nak menghargai bukan hanya dengan wang ringgit atau hadiah mahal-mahal tapi cukuplah sekadar berterima kasih pun isteri itu dah suka.

Berikut merupakan luahan seorang isteri di pages Kisah Rumah Tangga yang aku baca.

Sekarang ini saya betul-betul stress dengan apa yang berlaku kepada diri saya, saya dah berkahwin selama enam tahun dan sepanjang perkahwinan kami telah di kurniakan seorang anak tetapi dalam tempoh tersebut jugalah saya selalu makan hati dengan sikap suami.

Memang saya tidak nafikan suami memang seorang yang baik, sembahyang tidak pernah tinggal dan puasa pun pernah tak pernah sehari pun dia ponteng tapi yang jadi masalah kepada saya apabila dia terlampau ego untuk memahami saya sebagai isterinya.

Suami tidak pernah ambil kisah pasal saya dan dia juga tidak pernah nak minta maaf atas kesalahan dia melukakan hati saya, masa saya bersalin dekat anak kami pun dia tergamak meninggalkan saya di rumah ibu bapa saya dan langsung tidak pernah menghubungi kami anak beranak untuk bertanya khabar atau apa saja.

Suami membiarkan saya di rumah ibu bapa saya selama berbulan-bulan tanpa menjenguk langsung kami, belanja semua pun ibu bapa saya yang tanggung, dia seposen pun tak ada bagi dekat saya untuk belanja di sana, saya amat stress dengan sikapnya yang tidak bertanggung jawab tersebut.

Orang berpantang ini tak elok sedih-sedih tapi saya hari-hari menangis mengenangkan nasib saya dan anak, adakah saya dan anak tidak layak mendapat perhatian darinya semuanya saya kena uruskan sendiri.

Suami tidak pernah nak ambil peduli pasal rumah, duit gaji saya berkerja pun selalu saya gunakan untuk membayar sewa, ansuran bank dan belanja rumah, gaji dia saya sendiri tidak tahu berapa dan pergi ke mana, memang dia sentiasa cakap tak ada duit semua dahulukan duit saya lepas itu walaupun lambat tapi da akan ganti semula sikit-sikit.

Saya tak kisah sangat pasal belanja rumah ini walaupun gaji saya habis di situ sahaja tapi saya cuma inginkan perhatian dari suami saya sahaja, kadang-kadang itu saya balik rumah lepas kerja saya stress sangat tengok dengan rumah bersepah dia buat.

Suami hanya buat tak tahu sahaja, dia tidak pernah fikir nak mencantikkan rumah kami dan saya yang selalu terpaksa mengingatkan dia supaya menolong saya sama.

Kami sama-sama bekerja jadi dia tak boleh faham saya ke yang penat bekerja membantu dia menambah pendapatan, kerja rumah langsung tak nak tolong tapi tahu menyepahkan rumah saja.

Sepatutnya dalam rumah tangga ini saling membantu tetapi semua saya seorang yang kena buat, mana nak kemas rumah, cuci pinggan mangkuk, cuci bilik air, nak jaga anak lagi dan nak melayan dia lagi, saya rasa betul-betul penat untuk melakukan semua sendirian.

Bilik tidur kami jangan nak cakaplah, bau busuk sangat bau masam sampaikan saya nak baring pun tak tahan dan kaki saya sampai lebam-lebam serta gatal-gatal mungkin sebab banyak sangat kuman, saya ini pula jenis tidur dalam kelambu kalau tak ada kelambu saya tak boleh tidur bila nyamuk asyik main dekat telinga saja.

Sejak kami kahwin memang cadar, kelambu dan langsir semua tak pernah bertukar hinggakan semuanya dah jadi lusuh dan reput dah pun dia buat tak tahu saja, nak beli baru pun memang tak langsung dan kalau nak harap duit gaji saya semua dah belanjakan untuk rumah dan keperluan anak sampaikan untuk diri sendiri pun tak ada.

Suami tahu saya tak boleh tidur tanpa kelambu dan dah lama saya tak tidur dalam bilik kami saya tidur di bilik anak sebab ada kelambu tapi suamimacam tak kisah dan tak terfikir langsung nak beli kelambu, apa dia memang tak nak saya tidur dekat sebelah dia ke.

Saya stress sangat dapat suami macam ini dan saya cemburu dengan orang lain yang dapat suami yang prihatin dengan dia orang, kalau nak ikutkan hubungan kelamin pun sejak saya kahwin dengan dia pun hanya tiga atau empat kali saja dia inginkan saya yang selebihnya saya yang terpaksa mengajaknya sebab saya nak kan kasih sayang darinya dan kenapa dia tak nak faham isi hati saya.

Sampaikan saya takut untuk bersalin lagi dengan sikap dia macam itu, bagi dia semuanya ok saja dia langsung tidak mahu memahami diri saya, saya ini umpama hidup dengan batu yang tak ada perasaan saja.

Dah banyak kali juga saya tunjukkan protes dengan baling kerusi, pinggang mangkuk, periuk lepas itu kerit kuat-kuat, suami dengar semua itu tapi dia buat tak kisah saja nak tanya masalah saya lagilah jauh betul.

Saya pernah juga meluahkan kepada suami perasaan saya yang seperti diabaikan, dan saya minta dia berubah untuk mengambil berat hal saya dan anak tetapi suami hanya sekadar mendengar sahaja tanpa melakukan apa-apa serta tetap dengan sikapnya itu.

Apa yang patut saya buat dengan suami macam ini, saya dah buntu nak buat apa lagi dan berapa lama lagi saya nak kena bertahan macam ini. Tolonglah bagi tahu saya jika ada badan kuasa yang boleh menasihatkan suami saya ini.

Label: ,

Rabu, 24 Mei 2017

Mulut Anak Saya Melecur Teruk Sebab Diberikan Susu Panas Oleh Penjaga.

Mulut Anak Saya Melecur Teruk
Melecur Teruk Sebab Diberikan Susu Panas

Bagi seorang wanita, isteri dan ibu yang berkerjaya pasti memerlukan pertolongan penjaga kanak-kanak bagi menjaga anaknya yang masih kecil ketika dia sedang menjalankan tugas mencari rezeki.

Namun begitu hati nulari ibu ini sentiasa risau akan keadaan anaknya itu walaupun dia telah menghantar anaknya itu kepada penjaga.

Saya ingin kongsikan kisah saya yang fobia dengan kejadian yang menimpa anak saya walaupun bagi semua orang itu bukanlah sesuatu yang teruk sangat sampai saya fobia nak menghantar anak ke penjaga.

Kisah ini bermula ketika anak saya baru berusia dua bulan, disebabkan taraf hidup yang semakin meningkat ini pastinya jika seorang sahaja berkerja dalam keluarga tidak akan mencukupi untuk menanggung keperluan hidup kami sekeluarga.

Jadi saya mengambil keputusan untuk keluar bekerja bagi membantu meringankan beban yang suami saya tanggung. Maklumlah bila ahli keluarga bertambah pasti belanja pun akan bertambah.

Pada mulanya saya pun takut juga nak menghantar anak ke penjaga sebab dah banyak saya dengar kanak-kanka kena dera ini.

Tapi saya cuba untuk buangkan rasa itu jauh-jauh, saya cari penjaga yang tidak menjaga ramai budak agar anak saya boleh di jaga dengan baik, itu pendapat saya.

Akhirnya saya jumpa seorang penjaga ini yang hanya menjaga seorang budak dan bila di tambah anak saya jadi dia cuma menjaga dua orang budak jadi saya beranilah nak hantar di situ.

Selepas seminggu menghantar anak saya di situ, saya puas hati sebab dia jaga anak saya dengan baik sekali.

Tetapi satu hari itu selepas saya bawa anak saya balik seperti biasa saya merasa pelik dengan anak saya ini yang menangis seperti lapar meminta susu tapi bila saya bagi susu kepadanya dia tidak mahu meminum malah bertambah kuat tangisan dia (untuk pengetahuan anak saya minum susu formula juga).

Hati saya ini dah tak sedap dah bila tengok keadaan bayi saya macam itu jadi saya pun belek seluruh badan anak saya itu takut ada kejadian dera ke mana tahukan.

Selepas diperiksa saya dapati tiada kesan dera atau apa-apa yang mencurigakan di tubuh badannya, jadi saya cuba melihat kedalam mulut dia takut ada yang tidak kena dengan mulut dia sebab dia tidak mahu minum susu yang saya buatkan (susu formula).

Alangkah terkejutnya saya bila mendapati di dalam mulut anak saya itu terlampau banyak kesan seperti ulser, jadi saya terus adukan perkara ini kepada suami.

Suami terus membawa kami anak beranak pergi ke klinik berhampiran,

Setelah diperiksa, doktor telah memberitahu bahawa mulut anak saya jadi macam itu disebabkan dia telah diberikan susu yang agak panas yang tidak dapat diterima oleh bayi yang seusianya.

Doktor itu cakap lagi kecederaan tersebut berlaku sehingga di bahagian kerongkong sebab itulah anak saya tidak mahu meminum susu yang saya bancuhkan kerana luka-luka di dalam mulutnya itu memberikan dia kesakitan yang tidak dapat dituturkan oleh bibir sekecil itu, yang mampu dia buat hanya menangis.

Keesokkan hari saya tidak menghantar anak saya seperti biasa ke penjaga tersebut, malah saya turut mengambil cuti bagi merawat anak saya sendiri.

Saya telah bertemu dengan penjaga tersebut dan bertanyakan keadaan anak saya itu, tapi jawapan yang keluar dari mulut dia amat mengecewakan.

Penjaga tersebut boleh memberikan alasan bahawa dia bagi susu itu suam-suam sama seperti yang dia berikan kepada anak-anaknya juga.

Oleh kerana tidak percaya maka saya suruh dia bancuhkan susu tersebut mengikut cara yang dia lakukan ketika menjaga anak saya.

Selepas siap di bancuh saya rasalah suhu susu tersebut, alangkah terkejutnya saya susu itu memang panas, inikah susu yang dia berikan kepada anak saya setiap hari.

Saya tdak menyangka langsung tergamak dia berikan susu panas begitu kepada anak saya yang masih kecil itu.

Bila saya cakap kenapa bagi susu panas macam ini, dengan bersahaja dia menjawab "Ala oklah suhu susu itu anak saya pun boleh minum.

Kerana jawapannya begitu dan demi anak saya memang saya dah tawar hati nak hantar dekat orang jaga lagi walaupun saya tahu bukan semua macam itu.

Saya ambil keputusan berhenti kerja dan menjaga anak saya sendiri sebab hati ibu manalah tidak sedih bila melihat permata hatinya tidak mampu untuk minum susu pun.

Bagi kaum ibu di luar itu, membantu suami meringankan beban bukanlah salah tapi prihatinlah dengan keadaan anak-anak, selidiklah dulu orang yang bakal menjaga anak kita sebelum menghantar anak kepada mereka supaya tidak terjadi masalah di kemudian hari.

Label: